Ej gymnasiekompetens

Ej gymnasiekompetens
2010-08-27 18:14
@nette
0

Hej!

Skulle vilja läsa någon enstaka kurs på högskola/Universitet, men undrar om jag kan det och är behörig? Har endast grundskolekompetens. Har arbetat i 23 år inom staten och nu mammaledig och känner att jag vill göra något annat i livet. Är 40 + =) . Bör/ska jag läsa in några ämnen via Komvux kanske för att bli behörig? Hur fungerar det? Kan jag läsa på distans? Finns det kvällskurser? Studiemedelsberättigad?

Mvh @nette

RE: Ej gymnasiekompetens
2010-11-08 22:29
Kristina
0

Hej, jag är också intresserad av att få veta mer om detta.

Jag är en tjej på 27 år som saknar 300 poäng till fullständigt gymnasiebetyg och har inga studiemedelsveckor för gymnasienivå kvar :/ Jag vill eventuellt läsa på högskola, men vet inte om det är möjligt. Jag har det som behövs för att få läsa på högskola så som svenska och matte etc. men det saknas ändå 300 poäng till fullständigt betyg. Kan jag läsa på högskola ändå på utbildnigar där behörighetskraven är: "Endast grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).? Kan man söka in via högskoleprovet eller någon anna väg? Jag har även hört om reell kompetens.

Vuxenutbildning, Östhammar Kommun Vuxenutbildning, Östhammar Kommun

Intresserad av tråden: Ej gymnasiekompetens? Registrera din mailadress så får du information när någon lagt in ett nytt inlägg i tråden.

Blogg
Blogga om ditt liv som student!
Nu har du chansen att blogga och dela med dig av din vardag som student, vad du än pluggar och vart du än befinner dig - i Sverige eller utomlands!

Senast uppdaterade bloggarna

Nyhetsbrev
Prenumerera på kyutbildningar.se nyhetsbrev om studier! Läs mer Läs mer